اخذ گواهی پایان کار

یکی از مراحل اداری که پس از اتمام کار ساختمان باید طی شود، اخذ گواهی پایان کار ساختمان است. سندی که پس از پایان کلیه عملیات ساختمانی بر اساس تقاضای مالک یا وکیل قانونی آن توسط شهرداری و با توجه به شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر می گردد. صدور گواهی پایان کار به منزله قانونی بودن تمام مراحل ساخت و ساز و رعایت قوانین حقوقی شهرسازی خواهد بود. به همین دلیل دریافت سند پایان کار علاوه بر اینکه به لحاظ قانونی اجباری است، بلکه طرفین معامله (یعنی خریدار) برای اطمینان از رعایت شدن استانداردهای فنی باید به این سند توجه کند. معاملات بدون داشتن گواهی پایان کار یک اقدام با ریسک بالاست که می‌تواند ضررهای هنگفتی به خریداران تحمیل کند. با این حال گاهی صدور این گواهی با مشکل مواجه شده و نیازمند بهره گیری از وکلای ملکی و دانش حقوقی آنها به منظور برطرف نمودن چنین مشکلاتی است. در اینجا مفهومی با نام الزام به اخذ پایان کار مطرح می شود.

کاربردهای گواهی پایان کار

اخذ گواهی پایان کار بدان معنی است که استانداردها و ضوابط فنی مورد تایید دستگاه‌های نظارتی در ساخت‌و ساز بنا رعایت شده است. گواهی پایان کار یکی از مدارک پیش نیاز صدور صورت مجلس تفکیکی توسط اداره ثبت اسناد و املاک خواهد بود. به عبارت دیگر بدون اخذ گواهی پایان کار، سند مالکیت مجزا برای واحدهای ساخته‌ شده صادر نخواهد شد و امکان معامله و فروش ساختمان وجود ندارد. یکی از نکات مهمی که در قراردادهای پیش‌فروش ساختمان باید رعایت شود این است که در این قرارداد باید سازنده یا همان فروشنده ملزم به اخذ گواهی پایان کار شود. چراکه در غیر اینصورت سایر مراحل تکمیل و فروش بنا با مشکل مواجه خواهد شد. از آنجا که در ساخت‌وسازهایی که صورت می‌گیرد معمولاً به دلیل جهل نسبت به قوانین یا انگیزه‌های دیگر، معمولاً تخلفات ریز و درشت اجتناب‌ناپذیر است، در واقع گواهی پایان کار به فرد مالک کمک می‌کند که تخلفات شخص سازنده و مبالغ جرائم مربوط به این تخلفات را معین کند. در بسیاری از موضوعات، مشکل با پرداخت جریمه حل خواهد شد ولی برخی تخلفات در صورت عدم رسیدگی و سهل ‌انگاری ممکن است حتی به تخریب بنا منجر بشود. در صورت عدم وجود گواهی پایان کار ممکن است در مراحل بعدی و پس از ارجاع پرونده به کمسیون ماده صد، مالک سند محکوم به پرداخت جرائم ناشی از عدم انطباق ساخت با پروانه احداث شود. بنابراین پیش از هر معامله یا پیش‌فروش باید از شرایط اخذ گواهی پایان کار اطمینان حاصل نمایید.

مراحل اخذ گواهی پایان کار

پیش از شروع فرآیند درخواست گواهی پایان کار باید این مدارک را آماده کنید: اصل و رونوشت اسناد مالکیت، اصل و رونوشت اسناد احراز هویت، اصل و رونوشت رسید پرداخت عوارض نوسازی، اصل و رونوشت قبوض آب، برق، گاز و تلفن ، اصل و رونوشت پروانه احداث و همچنین نقشه بنا. این مدارک را می‌بایست به همان دستگاهی که گواهی احداث ساختمان را صادر کرده است (معمولاً شهرداری‌های مناطق) ارائه دهید و در همان جا فرم مربوط به درخواست گواهی پایان کار را تکمیل نمایید. با دریافت درخواست شما، یک تاریخ برای بازدید کارشناسان مربوطه از ساختمان تعیین خواهد شد. متخصصین دفاتر فنی و شهرداری از ساختمان موردنظر بازدید خواهند کرد و در صورت عدم مغایرت انطباق ساخت با ضوابظ فنی، گزارشی را تنظیم خواهند کرد که گواهی پایان کار بر اساس آن صادر خواهد شد.در مرحله نهایی، باید بدهی‌ها یا جرائم تعیین شده را پرداخت نمایید. پس از پرداخت کلیه دیون مربوطه، پیش ‌نویس گواهی پایان کار تنظیم شده و پس از اخذ تاییده دایره نظارت فنی، معاونت شهرسازی و در نهایت شهردار منطقه، گواهی پایان کار صادر خواهد شد.

اخذ پایان کار توسط وکیل

اگرچه ضرورت و اهمیت گواهی پایان کار و مراحل اخذ آن را به صورت خلاصه در بالا توضیح دادیم، اما همانند سایر کارهای اداری، صدور نهایی گواهی پایان کار نیز مستلزم صرف زمان و موانع قانونی و حقوقی معین است که همگی در زمان اجرا آشکار می‌شوند. بنابراین، دریافت گواهی پایان کار به آن سادگی که در ابتدا به نظر می‌رسد نیست و نیازمند تجربه و آگاهی از قوانین و ضوابط مربوطه است. در واقع گاهی اوقات مراحل اخذ پایان کار چنان پیچیده می‌شود که اگر آشنایی کافی با این فرآیند نداشته باشید، هزینه‌ و زمان زیادی را باید صرف این کار کنید. در کل می‌توان گفت که مراجعه به وکیل اخذ پایان کار یا مشاور حقوقی در این زمینه مزیت‌هایی دارد از قبیل:
صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌، حل مشکلات از راهکارهای قانونی و معتبر و جلوگیری از عواقب نامطلوب ناشی از کارشکنی‌ها و یا جرائم سنگین احتمالی.

melkbanan-ملکبانان-وکیل فرشته محمدحسینی

دریافت وکیل

قبل از هر اقدامی درمورد معاملات ملکی با وکیل متخصص در امور املاک مشورت کنید.گروه وکلای ملکبانان با دارا بودن کادر متخصص و متبحر خود آماده همکاری و قبول وکالت در کلیه دعاوی ملکی هستند.ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.برای دریافت مشاوره با شماره های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید.