مدارکی که برای انتقال سند لازم دارید:

  • شناسنامه و کارت ملی طرفین معامله،
  • سند مالکیت،
  • بنچاق ملک (سند قطعی (می توانید از دفترخانه که قبلا سند زدید تهیه کنید))، 
  • گواهی پایان کار، 
  • گواهی پرداخت مالیات نقل و انتقال، 
  • استعلام ثبتی،
  • صورت مجلس تفکیکی (برای ارائه به اداره مالیات)
  •  کد پستی و کد ملی طرفین، 
  • کپی مبایعه‌نامه و یا قرارداد به همراه کد رهگیری
  •  املاک اداری و تجاری علاوه بر این مدارک به برگه مفاصا حساب عوارض مشاغل هم نیاز دارند.
  • آخرین قبض‌های پرداخت شده مربوط به ملک را هم بین مدارک خود داشته باشید تا زمان انجام معامله ملک هم برای تسویه و هم برای ثبت استفاده شود.

مراجعه به دفتر ثبت و استعلام سند:
 با در دست‌داشتن مدارک لازم و مبایعه‌نامه تازه تنظیم شده به یکی از دفا‌تر اسناد رسمی مراجعه کنید.

با مراجعه به این دفا‌تر کار استعلام ثبتی سند انجام می‌شود.( در این مرحله وضعیت سند از نظر بودن در گرو بانک و یا ارگان‌های دیگر انجام می‌شود. اینکه ملک در حال معامله، در طرح‌های ساخت و سازهای شهری نبوده باشد هم در دفتر اسناد رسمی بررسی می‌شود. ظاهرا استعلام‌های انجام شده در این اداره به‌صورت اینترنتی انجام می‌شود. با این حال برای دریافت نتیجه نهایی این استعلام‌ها به زمانی حدود دو روز تا ۲ هفته (بسته به نوع سند) نیاز دارید.)

هزینه‌های مربوط به این استعلام بر عهده صاحب سند است و در‌‌ همان زمان مراجعه اولیه به دفتر اسناد رسمی دریافت می‌شود.

ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.


عوارض نوسازی و پسماند شهرداری

ملک مورد معامله در هر منطقه‌ای از شهر که قرار دارد صاحب آن باید به شهرداری‌‌ همان منطقه مراجعه کند. صاحب سند با در دست داشتن مدارک هویتی خود و ملک مورد نظر به شهرداری مراجعه می‌کند  تا عوارض نوسازی و پسماند را تسویه کند.  هزینه‌ها همان‌جا از صاحب سند دریافت می‌شود و برگه مفاصاحساب در‌‌ همان روز به‌دست صاحب سند می‌رسد. روند اداری این تسویه حساب در شهرداری ۲  تا ۳ ساعت به طول می‌انجامد. مبلغ مورد نظر بابت عوارض و نوسازی بسته به ملک مورد معامله، موقعیت آن و ارزش ملک دارد. خرید و فروش ملک در دفتر اسناد به ثبت نمی‌رسد مگر اینکه عوارض نوسازی و شهرسازی آن پرداخت شده باشد. در این مرحله ملک هر بدهی دیگری به شهرداری داشته باشد تسویه می‌شود. (در صورتی که مورد معامله در شهر تهران باشد نیازی به مراجعه به شهرداری نمی باشد و با مراجعه به هر یک از دفاتر خدمات شهری این موضوع قابل انجام است و پس از درخواست و دریافت پیامک چاپ مفاصا حساب می توانید مفاصا حساب شهرداری را دریافت کنید. فرایند تایید و چاپ حداکثر دو روز کاری زمان می برد )

مفاصاحساب دارایی هم لازم است

باید به اداره مالیات مربوط به ملک مراجعه نمایید. دریافت این مفاصا حساب معمولا 3 روز زمان می برد.

در روز اول مدارک مورد نیاز را به اداره مالیات تحویل می‌دهید.

روز دوم برای تعیین مقدار مالیاتی که بدهکار هستید به این اداره مراجعه و مبلغ مالیات را پرداخت می‌کنید. پرداخت مالیات معمولا در‌‌ همان محل اداره و از طریق دستگاه‌های پرداخت الکترونیک امکان‌پذیر است. اگر این دستگاه‌ها به هر دلیلی خراب بود باید به نزدیک‌ترین شعبه بانک‌ملی مراجعه کنید و بعد سند پرداخت بانکی خود را به اداره مالیات ببرید.

برای دریافت برگه مفاصاحساب مالیات باید یک روز صبر کنید. روز سوم می‌توانید این برگه را از اداره مالیات دریافت کنید و در کنار دیگر مدارک خود قرار دهید. (در برخی ادارات مالیات این برگه پس از تسویه به متقاضی داده می شود)

انتقال قطعی سند در دفترخانه

پس از تکمیلی و دریافت مدارک فوق، این مدارک را به دفترخانه تحویل داده و روز محضر را مشخص می نمایید.

در روز محضر مرحله هم خریدار و هم فروشنده با تمام مدارک مورد نیاز حضور دارند.

دو طرف معامله، شرح کلی‌ای از تسویه کامل مبلغ ملک و شرایط فروش خود به دفتر اسناد رسمی ارائه می‌دهند. حالا که معامله قطعی شده است باید یک روز دیگر هم صبر کنید. بنچاق (سند قطعی) در این مدت تنظیم و اطلاعات مربوط به آن در سیستم شبکه‌ای اسناد رسمی به ثبت می‌رسد.

آخرین هزینه‌ای که در این مرحله پرداخت می‌کنید هزینه انتقال قطعی سند است. (در صورت عدم توافق برای پرداخت هزینه دفترخانه قبل از محضر، این هزینه به صورت مساوی بین طرفین تقسیم می شود )

  • این فرایند مربوط به سند قطعی هست و برای سند رهنی باید نامه بانک نیز ضمیمه پرونده شود و هزینه سند رهنی به صورت کامل به عهده خریدار می باشد مگر توافقی غیر باشد.
  • هزینه‌هایی مثل مفاصا حساب شهرداری و دارایی و مالیات و استعلام سند ازجمله هزینه‌هایی است که فروشنده باید پرداخت کند. البته این موضوع با توافق طرفین می تواند تغییر کند.
melkbanan-ملکبانان-وکیل فرشته محمدحسینی

دریافت وکیل

قبل از هر اقدامی درمورد معاملات ملکی با وکیل متخصص در امور املاک مشورت کنید.گروه وکلای ملکبانان با دارا بودن کادر متخصص و متبحر خود آماده همکاری و قبول وکالت در کلیه دعاوی ملکی هستند.ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.
برای دریافت مشاوره با شماره های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید