در زندگی شهرنشینی امروزی که با شلوغی و آلودگی شهر ها همراه است و از طرفی در این شرایط مردم به زندگی آپارتمان نشینی روی آوردند ، فرسودگی در مجتمع های مسکونی نیز غیر قابل انکار است . بدین لحاظ برای نو سازی و جلوگیری از آسیب بیش از حد به دیوارها و فضای داخلی واحد مسکونی بهتر است هر چند وقت یکبار دیوار های واحد مسکونی رنگ آمیزی و نقاشی شود . لذت تغییر رنگ دیوارها تنها به خاطر تنوع آن نیست . رنگ ساختمانی ، آثار دود و آلودگی‌های چند ساله را از دیوارها محو می‌کند و ساختمان را مانند روزهای اولش دلچسب می‌کند . برخی مواقع به دلیل آگاهی نداشتن از قوانین موجود در این باره ، سوء تفاهم هایی بین مالک و مستاجر بوجود می آید و سوال مهمی که مطرح می شود این است که ، پرداخت هزینه نقاشی ساختمان با مالک است یا مستاجر ؟

در این مقاله تلاش می کنیم تا به قوانین موجود در زمینه پرداخت هزینه نقاشی ساختمان بپردازیم تا سوء تفاهم هایی که ممکن است بین مالک و مستاجر ایجاد شود را کاهش دهیم .

هزینه تعمیرات ملک بر عهده کیست؟

ماده ۴۸۶ قانون مدنی: موجر موظف است ملک مورد اجاره و تمامی تجهیزات و امکاناتی که در قرارداد ذکر می‌گردد را سالم و بدون عیب به مستاجر تحویل دهد.

بر اساس شرایط و قوانین حاکم بر روابط مالک و مستاجر، مالک ملک می بایست در ابتدای امر و با شروع قرارداد ملک را سالم، تمیز و مرتب تحویل مستاجر دهد. به عبارتی بنا و تجهیزات آن باید سالم باشد و چنانچه مورد یا نقصی در آن وجود دارد با توافق مستاجر و رضایت وی تحویل داده شود. اما اگر مستاجر رضایتی پیرامون مشکلات ملک ندارد، مالک می بایست در صورت توافق نسبت به تعمیر ملک اقدام کرده و شرایط را برای ادامه قرارداد فراهم کند. در ادامه روند اجاره  اما با توجه به تقسیم بندی های گفته شده و بر اساس قانون، مسئولیت پرداخت هزینه تعمیرات اساسی ملک بر عهده مالک بود و مسئولیت پرداخت هزینه های جزئی بر عهده مستاجر می باشد. در این میان هزینه نقاشی ساختمان چگونه است؟ نقاشی ساختمان در دسته تعمیرات اساسی جای دارد یا تعمیرات جزئی ساختمان؟ و به عبارتی هزینه نقاشی ساختمان بر عهده کیست؟

ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.

هزینه نقاشی ساختمان جزء هزینه های کلی حساب می شود یا جزئی ؟

تعمیرات در یک واحد مسکونی و در کل آپارتمان بصورت هزینه های کلی و جزئی تقسیم بندی میشود . پرداخت هزینه‌‌‌ های تعمیرات اساسی یعنی تعمیراتی که مربوط به اصل بنا و تاسیسات عمده نصب شده در آن می‌شود و امکان بهره‌ برداری از مورد اجاره را برای مستاجر فراهم می‌کند ، به عهده موجر است .

تعمیرات کلی، اقداماتی است برای تعمیر مواردی در ساختمان که در اثر استفاده ایجاد نشده‌اند و به اصل بنا بر می‌گردد . تعمیرات مربوط به اصل ساختمان مثل رنگ آمیزی کلی ساختمان جزء هزینه های کلی محسوب می شود . تعمیرات جزئی به تعمیراتی گفته می شود که بر اثر استفاده مکرر از آن بخش دچار استهلاک و فرسودگی شده است و پرداخت هزینه های تعمیراتی این قسمت ها که بیشتر جنبه مصرفی دارند بر عهده مستاجر می باشد . این هزینه ها شامل موارد زیر می باشند

  • تعمیر شیرهای آب ساختمان و تعویض واشرها
  • تعویض پوشال‌های کولرهای آبی
  • تعمیر قفل در
  • تعمیر پریزهای برق
  • تعمیر تهویه‌های سرویس‌های بهداشتی در هر واحد

مسئولیت پرداخت هزینه نقاشی ساختمان بسته به ملک و شرایط درج شده در قرارداد اجاره متفاوت بوده و می تواند بر عهده مالک و یا مستاجر باشد. برای مشخص شدن موضوع و جوانب آن می توان شرایط زیر را در نظر گرفت و بر اساس آن پیش رفت.

مسئولیت نقاشی ساختمان در ابتدای قرارداد

در بسیاری از مواقع هنگام بازدید و عقد قرارداد به سبب مرتب نبودن ملک و دیوار های آن مستاجر درخواست نقاشی ساختمان را می کند که مالک بسته به شرایط خود میتواند موافق و یا مخالف این موضوع باشد. در هر صورت اگر ملک نیاز به نقاشی داشته باشد و مالک در ابتدای قرارداد توافق کند که اقدامات لازم جهت نقاشی ساختمان را انجام می دهد مسئولیت پرداخت هزینه نقاشی ساختمان بر عهده مالک خواهد بود. اما چنانچه ملک به لحاظ ظاهری در شرایط مناسبی قرار دارد اما با این حال مستاجر به دلایل شخصی (به عنوان مثال برگذاری مراسم عروسی) درخواست رنگ آمیزی دیوار ها را دارد.در این شرایط مالک می تواند هنگام تصمیم گیری برای این موضوع، با مستاجر توافق کرده و بخشی از هزینه ها را از مستاجر دریافت کند.

مسئولیت نقاشی ساختمان پس از عقد اجاره

در پاره ای از مواقع ملک مورد اجاره در طول زمان و یا به سبب استفاده نادرست مستاجر، معیوب شده و نیاز به شارژ رنگ و یا تعمیرات اساسی تر دیوارها پیدا می کند. در این شرایط اگر کوتاهی مستاجر در نگهداری از ملک مشخص شود، مسئولیت پرداخت هزینه نقاشی ساختمان بر عهده وی خواهد بود. اما اگر استفاده طولانی مدت از ملک و گذر زمان دلیل آن باشد، مسئولیت پرداخت هزینه رنگ آمیزی ساختمان بر عهده مالک بوده و می بایست برای آن اقدام کند.

  • توصیه می شود تمام فرایند رنگ آمیزی ملک با هماهنگی مالک پیش برود و در هر مرحله از کار هزینه ها به اطلاع وی رسانده شود.
  • توصیه می شود اکیدا از نقاشی خودسرانه ملک خودداری کرده  بدون اطلاع مالک اقدامی صورت نگیرد.
  • توصیه می شود چنانچه مسئولیت رنگ آمیزی ساختمان و فرایند آن به مستاجر سپرده می شود، در تمام مراحل کار مشاور املاک مربوطه را در جریان گذاشته و هزینه ها را با سند و مدرک به تایید مالک برسانید.
  • توصیه می شود چنانچه مستاجر مسئول انجام فرایند رنگ آمیزی می باشد، مدارک مربوط به نقاشی ساختمان و هزینه های آن را تا پایان مدت اجاره نگه داشته شود.
  • توصیه می شود پیش از شروع کار و رنگ آمیزی خانه، هزینه ها را برآورد کرده و با توافق صددرصدی پیش بروید.

نتیجه گیری

آنچه در مقاله بیان شد مشکل پرداخت هزینه های نقاشی در ساختمان بود که روشن شد چه کسی باید آن را پرداخت کند. همچنین مواردی که موثر بر بالا رفتن هزینه های نقاشی می شود نیز ذکر شد تا موجر و مستاجر قبل از هر چیزی در جریان این امر قرار بگیرند. زیرا همیشه اختلاف بر سرپرداخت کردن یا پرداخت نکردن نیست. گاها اختلاف بر سر این است که از کدام نوع رنگ باید استفاده می شد یا نمی شد. در مواردی که مستاجر با اجازه صاحب خانه شروع به نقاشی ساختمان می کند مقدار بودجه نیز باید مشخص باشد تا فردا موجر به بهانه هزینه های زیاد از آن سر باز نزند.

معرفی وکیل

قبل از هر اقدامی درمورد معاملات ملکی با وکیل متخصص در امور املاک مشورت کنید.گروه وکلای ملکبانان با دارا بودن کادر متخصص و متبحر خود آماده همکاری و قبول وکالت در کلیه دعاوی ملکی هستند. ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.
برای دریافت مشاوره با شماره های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید.