دستور موقت زمانی صادر می‌شود که برای رسیدگی به موضوع فوریت وجود داشته باشد.

در این حالت به پرونده خارج از نوبت رسیدگی می‌شود. البته تشخیص اینکه یک پرونده دارای فوریت است یا خیر، برعهده دادگاه است.

اگر بر طبق قرائن و شواهد، این احتمال وجود داشته باشد که ملک به خریدار دیگری نیز فروخته شده یا قرار است فروخته شود و درنتیجه مالکیت مشتری به خطر افتاده باشد، او می‌تواند برای احقاق حقوق خود از دستور موقت یا تامین خواسته استفاده کند.

در همین راستا، متقاضی به جای تنظیم دادخواست و شکایت از فروشنده، درخواست خود را به دادگاه تقدیم می‌کند و دادگاه برای او دستور موقت صادر می‌کند، در صورت صدور این دستور، تا سه هفته به خریدار برای شکایت از فروشنده فرصت داده می‌شود. این کار برای جلوگیری از تضییع حقوق افراد در شرایط فوری و اضطراری انجام می‌شود.

تحویل ملک به خریدار از طریق صدور اجراییه

بعد از این‌که خریدار دادخواستی مبنی بر دیرکرد تحویل ساختمان به دادگاه ارائه کرد، یک اجراییه برای او از سوی دادگاه صادر می‌شود و پرونده متقاضی به اجرای احکام ارسال می‌شود تا به صورت قانوی ملک به خریدار تحویل داده شود.

اگر ملک مذکور، در تصرف شخص ثالثی باشد که هیچ مدرکی دال بر تصرف خود ندارد و غصب مال غیر صورت گرفته باشد، خریدار می‌تواند او را به تخلیه ملک ملزم کند.

با این حال همیشه همه چیز به این سادگی نیست.

ممکن است شخص ثالث ساکن در ملک، ادعای مالکیت داشته باشد و مستنداتی مبنی بر مالکیت خود داشته باشد. در این حالت این فرد باید ظرف یک هفته مدارک خود را به دادگاه ارائه کند. اگر تا ۱۵ روز بعد این کار انجام نشود و قراری مبنی بر درخواست تاخیر در اجرای حکم تنظیم نشود، دادگاه می‌تواند ملک را به خریدار تحویل دهد.

دریافت مشاوره حقوقی

مرکز حقوقی ملکبانان با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی و با بیش از ده سال سابقه وکالت در زمینه ملکی، آماده ی خدمت رسانی به شما همراهان می باشد.
جهت دریافت”مشاوره” و “وکالت” در امور ملکی با شماره 09128719258 با ما در ارتباط باشید.