اثبات ماکیت و نمونه دادخواست اثبات مالکیت

اثبات مالکیت و نمونه دادخواست آن یکی از درخواست های مکرر کاربران از ما برای بیان توصیحاتی پیرامون آن میباشد. اگر شما هم در این باره ابهام دارید پس با ما همراه شوید تا کمی در باره آن صحبت کنیم.

نکات مهم اثبات مالکیت ملک و نمونه دادخواست

اما بهتر است وارد بحث خود شویم. باید بدانید این دعوا معمولاً با برخی دعاوی دیگر تلاقی پیدا می کند. و نکته مهم و فنی این موضوع همینجا است. زیرا شما ناگزیر هستید در دادخواست اثبات مالکیت به آن دعوا نیز اشاره کنید. فرض کنید شما به واسطه قولنامه یا مبایعه نامه، ملکی را ده سال پیش خریداری نموده اید . بعد از ده سال با مراجعه به ملک خود متوجه می شوید فرد یا افرادی در ملک شما مبادرت به احداث بنای نیمه کاره کرده اند. شما به آنها مراجعه می کنید اما آنها ادعای مالکیت می کنند و شما ناگزیر باید به دادگاه مراجعه کنید. همزمان نیاز دارید اطلاعاتی در مورد انواع سند مالکیت ملک کسب نمایید و بیشتر در مورد آن بدانید.

در هر حال وقتی شما وارد دعوای مورد نظر میشوید، فقط با دعوای اثبات مالکیت مواجه نیستید. ممکن است وکیل خبره طرح انواع دیگری از دعوی را نیز به شما ارائه دهد. از جمله: ممانعت از حق ، تصرف عدوانی ، خلع ید و قلع و قمع بنا.

قانون اثبات مالکیت

بر مبنای ماده 35 قانون مدنی «تصرف به عنوان مالکیت دلیل مالکیت است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود». بنابراین اولین نکته در موضوع مالکیت صرف نظر از سند دسترس، تصرف قانونی مالک بر ملک است نه تصرف عدوانی . این امر نشانه ای از مالکیت شناخته میشود. بنابراین اگر کسی در مورد ملک مورد تصرف دیگری، ادعای مالکیت نماید چنانچه اسناد رسمی در اختیار نداشته باشد کار سختی برای اثبات این ادعا خواهد داشت.

ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.

ماده ۳۷ قانون مدنی، نقل و انتقالات این املاک را مورد بحث قرار داده است:

اگر متصرف فعلی اقرار کند که ملک سابقاً مال مدعی او بوده است در این صورت مشارالیه نمیتواند برای رد ادعای مالکیت شخص‌ مزبور به تصرف خود استناد کند مگر اینکه ثابت نماید که ملک به ناقل صحیح به او منتقل شده است.

نقل و انتقالات قانونی چیزی نیست جز همان عقود تملیکی. بنابراین، دعوای اثبات مالکیت در املاک فاقد سابقه ثبتی فقط و فقط قابلیت استماع دارد.

اثبات مالکیت در اسناد فاقد سابقه ثبتی، با سند عادی و سایر ادله قانونی و یا هر یک از آن‌ها امکان‌پذیر است.

اثبات مالکیت  و دعوای آن در چه مواردی و چگونه مطرح می شود؟

در مثالی که ذکر شد ما با یکی از مصادیق دعوای اثبات مالکیت مواجه هستیم . ممکن است ما با انواع دیگری از دعوای اثبات مالکیت نیز مواجه شویم. مانند آنکه زمین از طریق ارث به ما رسیده باشد و حال قصد داریم از طریق دادخواست اثبات مالکیت ، مالکیت خود بر ملک را به ثبت برسانیم.

املاک دارای سابقه ثبتی نیاز به طرح دعوای اثبات مالکیت ندارند

باید متوجه شده باشید که املاک دارای سابقه ثبتی، نیازی به طرح دعوای اثبات مالکیت ندارند. زیرا قانون در این موارد کسی را مالک می داند که در اداره ثبت، ملک به نام او ثبت شده باشد. بنابراین با در دست داشتن سند عادی نمی توان ادعای مالکیت ملکی را داشت که از قبل دارای سند مالکیت رسمی است.

به کدام دادگاه مراجعه نماییم؟

برای طرح دعوای اثبات مالکیت لازم است به دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک مراجعه نماییم.

موضوع تصرف در دعوای اثبات مالکیت

تصرف و اثبات مالکیت

از آنجا که تصرف یکی از اماره های مالکیت محسوب می گردد لذا در ابتدای امر کسی که ملک را در تصرف گرفته و در آنجا ساخت و ساز کرده یا ساکن است ، مالک محسوب می گردد. لذا بار اثبات مالکیت در این دعوا بر عهده مدعی قرار دارد. از این رو باید مدارک خود را بگونه ای آماده و در دادگاه ارائه نماید که آن را از وی بپذیرند . و نشانه ای بر حقانیت ادعای وی و قبول دعوا از طرف دادگاه باشد.

اثبات مالکیت و موضوع سند (عادی و رسمی)

اثبات مالکیت با سند عادی

اگر شما سند عادی در مورد ملکی دارید که آن ملک توسط دیگری دارای سند مالکیت رسمی است، شما نمی توانید دعوای اثبات مالکیت را در محاکم قضایی مطرح نمایید. اینگونه دعاوی از همان ابتدا با قرار عدم استماع مواجه خواهند شد. از این رو اگر شما با وکیل خبره در این دعاوی مشورت نکنید، ممکن است کارتان به سرانجام نرسد. در این موارد باید بدانیم چه نوع دعوایی را مطرح کنیم و چگونه آن را پیش ببریم.

اثبات مالکیت و نمونه دادخواست

در موارد اثبات مالکیت با کدام دعاوی دیگر مواجه هستیم؟

معمولاً در هنگام طرح دعوای اثبات مالکیت ، دعاوی دیگری مانند خلع ید، تصرف عدوانی ، رفع مزاحمت، ممانعت از حق ، قلع و قمع بنا مطرح می شوند. این وکیل است که تشخیص می دهد دعوای اثبات مالکیت چگونه مطرح شود. و دعاوی دیگر را نیز چه زمانی مطرح کند که با قرار عدم استماع مواجه نشود.

مدارک معتبر برای طرح دعوای اثبات مالکیت

کسی که در سمت خواهان در نظر دارد دعوای اثبات مالکیت را طرح نماید باید مدارک مطمئن در اختیار داشته باشد. از جمله اینکه قراردادی ارائه دهد که در آن معلوم باشد ملک را در چه تاریخی و چگونه و از چه کسی خریداری نموده است. همچنین دو شاهد نیز آن را امضاء کرده باشند. وی باید در دادگاه از قرارداد خود ، اصالت قرارداد و اعتبار آن دفاع نماید. البته در بیشتر موارد، کار اثبات مالکیت کمی مشکل خواهد بود.

چنانچه شما با دعوای اثبات مالکیت مواجه هستید و یا قصد طرح دعوا و تنظیم دادخواست اثبات مالکیت دارید لطفا مراقب باشید. هر گونه بی دقتی ممکن است مسیر را  طولانی تر کند. برای نتیجه بهتر می توانید با ما تماس بگیرید.

نمونه دادخواست اثبات مالکیت

ریاست محترم شعبه ……… دادگاه عمومی ………

با سلام و احترام، اینجانب علی اصغر بهار شیرازی فرزند میرزاخان در تاریخ 11/1/1389 یک قطعه زمین به مساحت 200 متر مربع را در قریه سنگی  شهرستان …..  خریداری نمودم.(اسناد آن ضمیمه دادخواست می باشد). با وجود سایر مدارک و ادله ضمیمه  دادخواست، مالک سهمی از ملک به مختصات و شماره پلاک ثبتی …… واقع در ……  می باشم. با امعان نظر به اینکه مالکیت اینجانب در ملک مشاعی مورد انکار خوانده قرار گرفته و از تصرف اینجانب در ملک به عنوان مالک مشاعی، خودداری به عمل آورده است، لذا با توجه به ادله پیوست دادخواست، که به جهت اثبات مالکیت خود در ملک مشاع تقدیم شده است، از دادگاه محترم درخواست رفع مزاحمت و ممانعت خوانده از تصرف اینجانب به عنوان مالک بخشی در ملک مشاعی مورد نظر را خواستارم.

محل امضاء

دریافت وکیل

قبل از هر اقدامی درمورد معاملات ملکی با وکیل متخصص در امور املاک مشورت کنید.گروه وکلای ملکبانان با دارا بودن کادر متخصص و متبحر خود آماده همکاری و قبول وکالت در کلیه دعاوی ملکی هستند.ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.
برای دریافت مشاوره با شماره های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید.