منظور از قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟

یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که امروزه در ساختمان سازی با آن مواجه می شویم قرارداد مشارکت در ساخت است. این قرارداد بسیار فنی و تخصصی است و برای هر دو طرف تعهدات زیادی را به وجود می آورد. همانطور که از اسم قرارداد هم پیدا است ، مالک و سازنده در ساخت یک ملک با هم همکاری می کنند. مثلا مالک یک زمین با یک سرمایه گذار مشارکت کرده و ساختمانی را تاسیس می کنند. عبارات در این قرارداد بسیار مهم  هستند. مثلاً ممکن است که طرف شما در عقد قرارداد قید کند که می‌تواند سرمایه خود را پیش فروش کند. این موضوع باعث می‌شود که او، پیش فروش بعضی از واحدها را انجام دهد.  حال اگر به هر دلیل طرف مقابل شما پس از پیش فروش واحدها، قصد کلاهبرداری داشته باشد، به راحتی می تواند این کار را انجام دهد. پس باید به واژگانی که در متن قرارداد است خیلی توجه کرد. جالب است بدانید که خیلی  اوقات  نوسانات قیمت ملک باعث می‌شود که پروژه‌ها متوقف شوند. این موضوع متاسفانه در خیلی از مواقع اتفاق می افتد. یکی از دلایل وجود این همه ساختمان نیمه کاره در شهر، همین موضوع است.  چرا که سازندگان آنها در هنگام تنظیم قرارداد قید نکرده‌اند که هرگونه تغییرات و نوسان  قیمت در هزینه‌های مربوط به مصالح و هزینه‌های ساخت، نباید روی مبالغی که در قرارداد ذکر شده است تاثیر بگذارد. خود کلمه مشارکت در ساخت، کلمه بسیار مهمی است و بار حقوقی زیادی دارد. از این رو حتماً سعی کنید که در همه صفحات قرارداد از این عبارت به صورت دقیق استفاده کنید.

ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.

 برای نگارش قرارداد مشارکت در ساخت چه مدارکی لازم است؟

تمام مدارک شخصی و ملکی برای عقد قرارداد مشارکت در زمین لازم است. هنگامی که قصد تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت را دارید چند نکته مهم وجود دارد که حتماً باید آنها را به صورت کامل و دقیق در متن قرارداد ذکر کنید. مثلاً آورده طرفین، مدت زمان، میزان سود و زیان، ضمانت های اجرایی و دیگر مسائل مهم حتماً باید در متن قرارداد لحاظ شوند. مسلم است که ساخت یک ساختمان  و یا تکمیل و نوسازی  آن نیازمند هزینه های مختلف است. حتی بعضا نیاز است که مجوزهای مختلف از ادارات مربوطه  مانند شهرداری نیز گرفته شوند. به همین دلیل در متن قرارداد حتما باید همه این نکات ذکر شوند.  از این رو توصیه می‌کنیم حتماً با مشاورین و وکلای مجرب در این زمینه مشورت کنید  و سپس به تنظیم قرارداد بپردازید. متاسفانه بارها شاهد بودیم که افراد، صرفاً برای تکمیل زمین خود، با فرد دیگری قرارداد مشارکت در ساخت امضا کرده اند. اما به دلیل استفاده از مصالح ضعیف و نامرغوب هزینه ‌های بسیار زیادی را برای تکمیل یا بهبود ساختمان متحمل شده‌اند. پس ضروری است که حتماً در هنگام عقد قرارداد مشارکت در ساخت  با افراد معتمد و مطمئن  همکاری کنید. خیلی از افراد از یک نمونه قرارداد ساده مشارکت در ساخت استفاده می‌کنند. یعنی صرفاً با پر کردن یک سری اطلاعات فکر می‌کنند که این قرارداد کامل است. استانداردی برای متن قرارداد مشارکت در ساخت وجود ندارد. هر ساختمان، هر زمین و هر ملکی شرایط خاص خود را دارد. نمی‌توان صرفاً  از یک متن از پیش نوشته شده برای همه قراردادهای مشارکت در ساخت استفاده کرد. از این رو توصیه می کنیم نوشتن متن این قرارداد  توسط افراد مجرب و متخصص انجام شود.

 هزینه تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت توسط وکیل

با این تفاسیر مشخص است که تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت کاری تخصصی و فنی است. از این رو حتما برای تنظیم این سند مهم از  یک وکیل باتجربه و متخصص کمک بگیرید. موسسه حقوقی وکلای تلفنی در زمینه وکیل ملکی و … آماده ارائه هر نوع خدمات مشاوره حقوقی است. هزینه مشاوره حقوقی در موسسه ما بسیار مناسب است.

 در صورت فوت سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت تکلیف چیست؟

در مورد فوت یکی از طرفین قرارداد مشارکت در ساخت  دو موضوع بسیار مهم است. یک موضوع این است که بر اساس شرایط، احتمال انفساخ قرارداد مشارکت در ساخت با فوت هر یک از طرفین اجرا می‌شود. یعنی اگر هر یک از طرفین قرارداد مشارکت در ساخت فوت شد، قرارداد به خودی خود فسخ می شود. اما برخی از حقوقدانان  اعتقاد دارند  که اگر در قرارداد مشارکت در ساخت یکی از طرفین فوت کند، کلیه حقوق به ورثه او منتقل می شود. هر کدام از این دو موضوع،  قابلیت اجرا دارد و باید آنها را متناسب با شرایط موجود بررسی کرد.  بهتر است که در این زمینه ها با یک وکیل مجرب و حرفه ای صحبت کنید. اما کار درست آن است که در هنگام تنظیم قرارداد حتماً برای طرفین، یک فرد به عنوان ادامه دهنده کار یا وکیل تعیین شود.

 آیا قرارداد مشارکت در ساخت قابل انتقال است؟

یکی از موضوعات بسیار مهم و البته حساس و پیچیده در حوزه قراردادهای مشارکت در ساخت، بحث انتقال سند و سهم است. برای اینکه این اتفاق بیفتد حالتهای مختلفی وجود دارد و هر کدام از این حالت ها  نیز شرایط خاص خود را دارند.  انتقال قرارداد مشارکت در ساخت امکان پذیر است. اما باید به صورت کاملا دقیق باشد. مثلاً ممکن است مالک به سازنده وکالت بدهد. در این صورت سازنده به عنوان یک طرف قرارداد می‌تواند با استفاده از این وکالت، پروژه ساختمانی را پیش ببرد. یا مثلا ممکن است طرفین، مرحله به مرحله انتقال و تنظیم سند رسمی را در نظر بگیرند. هر کدام از این موضوعات امکان پذیر است  و شما باید آن را متناسب با شرایط و نیاز خود به دقت انجام دهید. اختلافات که در قرارداد مشارکت در ساخت ممکن است برای طرفین به وجود بیاورد از طریق شیوه های مختلف قابل حل است. ولی توصیه ما این است که با انعقاد یک قرارداد کاملاً درست  و بی نقص، شرایط را به گونه‌ای پیش ببرید  که اصلاً به داوری یا مسائلی اینچنینی نیازی نباشد.

دریافت وکیل

قبل از هر اقدامی درمورد معاملات ملکی با وکیل متخصص در امور املاک مشورت کنید.گروه وکلای ملکبانان با دارا بودن کادر متخصص و متبحر خود آماده همکاری و قبول وکالت در کلیه دعاوی ملکی هستند.ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.
برای دریافت مشاوره با شماره های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید.