معامله فضولی عبارت است از اینکه شخصی ملکی را از غیر مالک یا شخصی که از مالک اذن در فروش نداشته ، خریداری کرده . اگر درمعامله فضولی مالک اصلی قرارداد را تأیید و یا تنفیذ کند . قرارداد معتبر و اگر آن را رد کند ، قرارداد باطل است. بنابراین پس از اطلاع مالک از انعقاد چنین قراردادی در مورد ملک خود می تواند ابتدا از طریق اظهارنامه ی رسمی ، عدم رضایت خود را نسبت به قرارداد فروش ملک به طرفین قرارداد ، اعلام و سپس دادخواست تأیید بطلان معامله به جهت فضولی بودن را مطرح کند .
حالت دیگری که ممکن است دادخواست تأیید بطلان معامله فضولی داده شود. زمانی است که شخصی ، وکالت جهت فروش ملک داشته ؛ اما به هر دلیلی وکالت نامه باطل شده است. ولی با این حال وکیل اقدام به فروش ملک کرده است. در این فرض نیز وکیل به صورت فضولی ، اقدام به انعقاد قرارداد کرده است .
از نظر حقوقی معامله فضولی باطل نیست و غیر نافذ است. بنابراین در صورتی که مالک ملک ، معامله فضولی را قبول کند. معامله صحیح خواهد بود و چنانچه مالک معامله را قبول نکند و اقدام به رد آن کند ، معامله باطل محسوب می شود.

دادخواست بطلان معامله به جهت فضولی بودن

پس از آن که مالک ، معامله فضولی را رد نمود ، می تواند دادخواست تأیید بطلان قرارداد را تقدیم کند .
مالک الزامی ندارد که فوراً معامله را تنفیذ یا رد کند. در این صورت اگر خریدار از تأخیر اعلام نظر مالک ضرر ببیند ، می تواند معامله را فسخ کند و حق ندارد الزام مالک به تنفیذ یا بطلان را بخواهد .

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی


 
دعوای بطلان معامله فضولی ملکی در دادگاه محل وقوع ملک قابل رسیدگی می باشد.

نحوه اجرای رأی

بعد از اینکه مالک معامله فضولی را رد کرد ، آن معامله باطل است. بنابراین مالک تنها تأیید و اعلام بطلان معامله را از دادگاه می خواهد.

دریافت وکیل

گروه وکلای ملکبانان با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه ی ملکی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.