وکیل ملک مشاع به وکلایی گفته می شود که به صورت تخصصی در حوزه دعاوی و پرونده های مرتبط با ملک مشاع فعالیت می کنند. ملک مشاع به املاکی گفته می‌شود که دو یا چند نفر به صورت مشترک بر آن مالکیت دارند و به شکلی که هیچ یک از طرفین نمی توانند سهم خود را به صورت واضح و روشن تفکیک نمایند. برای سهولت در کار سند اینگونه املاک به شکلی تنظیم می شود که نام تمام مالکین و سهم آنها به صورت مشخص در آن درج می شود. از نکات مهمی که در مورد ملک مشاع می تواند حایز اهمیت باشد آن است که هیچ ‌یک از مالکین نمی توانند به صورت مستقل و بدون رضایت شرکاء هیچگونه دخل و تصرفی در ملک مشاع مورد نظر داشته باشند. در پرونده ها یا دعاوی حقوقی که بر سر مسائل ملک مشاع بین طرفین شرکاء ممکن است حادث شود به کارگیری وکلاء حاذق یا مشورت با آنها می تواند راهگشا بوده و از اطاله دادرسی جلوگیری کند.

وکیل تفکیک ملک مشاع

وکیل تفکیک ملک مشاع وکلایی هستند که به صورت تخصصی در زمینه پرونده ها و دعاوی حقوقی مرتبط با تفکیک ملک مشاع فعالیت می کند.

اینگونه وکلاء به دلیل پیگیری پرونده های مختلف تفکیک ملک مشاع از تجربه لازم در این زمینه برخوردار هستند و این توانایی را دارند که در یک بازه زمانی کوتاه اینگونه پرونده‌ ها را به سرانجام برسانند.

مسئله تفکیک ملک مشاع زمانی مطرح می شود که یک ملک به دلایل مختلف دارای دو یا چند صاحب است و این مالکین قصد تقسیم ملک مشاع را دارند.

امروزه خیلی از خانه ها که به شکل جدید و آپارتمانی ساخته می شوند تعداد زیاد واحد آپارتمانی هستند که در یک ملک مشخص بنا شده تند. به همین دلیل در زمان واگذاری ملک سند هر یک از این واحدهای آپارتمانی با احتساب میزان حق السهم آنها در زمین مجتمع مسکونی تفکیک شده و سند دریافت می کنند.

هم چنین مسئله تفکیک ملک مشاع گاهی اوقات ممکن است در سهم ارث ها هم دیده شود یعنی به دلیل فوت کردن یک نفر خانواده و منتصبین این فرد در ملک مورد نظر با توجه به میزان حقوق خود شریک هستند.

در زمینه ملک مشاعی که از طریق سهم الارث شکل می گیرد مالکین یا باید سند ملک مورد نظر را با توجه به میزان حق خود تفکیک نمایند یا نسبت به فروش آن اقدام کرده و هر یک از آن ها حق و حقوق خود را متناسب با شرایط سهم الارث دریافت نمایند.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

قانون تفکیک ملک مشاع

قانون تفکیک ملک مشاع به معنی تبدیل یک ملک واحد که همزمان دارای چند مالک است به چند قطعه زمین با مشخصات معین می باشد. البته باید توجه داشت که تفکیک در مورد املاک مشاع و غیر مشاع کاربرد داشته و صدق می کند.

از نمونه های مشهود ملک مشاع می توان به زمینهای شهری اشاره کرد که در آن ها با استفاده از قانون تراکم تعداد زیادی واحد ساخته می شود و این واحدها هر کدام به یک نفر واگذار می گردد در این شرایط ممکن است متراژ واحدهای مختلف متفاوت یا حتی یکسان باشد.

در این وضعیت برای هر یک از آنها به صورت تفکیک شده سند صادر می شود و هر یک از مالکین با توجه به متراژ آپارتمان و تراکمی که خریداری کرده‌اند در زمین محل احداث مجتمع آپارتمانی شریک هستند.

در قانون تفکیک ملک مشاع روال تقسیم به این شکل است که حق السهم هر یک از طرفین به صورت تفکیک شده مشخص می شود و حالت مشاع به قوت خود باقی است.

معمولاً قانون تفکیک ملک مشاع از طریق اداره ثبت اسناد و املاک اجرا می شود. در زمان عملیات اجرای قانون تفکیک که ملک مشاع هر یک از شرکاء می توانند به نحوه تفکیک ملک اعتراض کرده و عملیات تفکیک را متوقف نمایند.

به زبان ساده قانون تفکیک ملک مشاع زمانی قابلیت اجرا و ثبت را دارد که همه طرف ها از انجام تفکیک رضایت داشته باشند. اجرایی شدن قانون تفکیک ملک مشاع به این صورت است که ابتدا افراد متقاضی تفکیک سند درخواست اولیه خود را به اداره ثبت محل ملک مورد نظر ارسال و ثبت می کنند.

سپس یک تقسیم نامه بین خودشان تنظیم کرده و به مراجع ذیصلاح ارائه می دهند. در ادامه پس از بررسی های لازم سهم هر یک از مالکین یا شرکت ها مشخص گردیده و سند مشاع اولیه باطل می گردد.

پس از آن هر یک از متقاضیان اصل مدارک ملک، تقسیم نامه تنظیم شده و اصل و کپی مدارک هویتی خود را به اداره ثبت رسمی ارائه می کنند. در پایان با توجه به مدارک ارائه شده به هر یک از شرکاء بر اساس حق السهم مشخص شده سهم لازم تعلق گرفته و سندی جداگانه صادر می شود.

مرکز حقوقی ملکبانان_وکیل فرشته محمدحسینی

وکیل افراز ملک مشاع

وکیل افراز ملک مشاع وکلایی هستند که به صورت تخصصی در زمینه افراز ملک مشاع فعالیت می ‌کنند و در این زمینه از تجربه و تخصص کافی برخوردار هستند.

افراز در مورد ملک مشاع به معنی جدا کردن سهم یک شریک از شرکای دیگر است. همچنین در مورد مال غیر منقول متعلق به چند شریک که یک یا چند نفر از آنها حاضر به تقسیم آن نیستند می توان از افراز برای گرفتن سهم هر یک از شرکاء استفاده کرد.

باید توجه داشت که پس از اجرای افراز حالت مشاع در بین شرکاء ملک مشاع از بین می رود و دیگر شراکتی بین کسی که از افراز استفاده کرده با دیگران وجود ندارد. مرجع قانونی که می تواند درخواست انجام افراز کند اداره ثبت و دادگاه است یعنی باید برای انجام افراز مراحل قانونی طی شود.

معمولاً عدم تفاهم و اختلاف بین صاحبان ملک مشاع دلیل و شرط اجرای افراز می باشد. در زمان اجرای افراز اعتراض هیچ‌ یک از شرکاء در مراجع قانونی پذیرفته نمی شود و این حق برای آن ها محفوظ می ماند که بعد از انجام افراز در زمان قانونی مشخص شده بتوانند نسبت به اجرای افراز و شرایط ایجاد شده اعتراض کنند.

دریافت وکیل

گروه وکلای ملکبانان با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه ی ملکی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.