اولین قدم پایان کار ساختمان: پروانه ساختمانی

چگونه پایان کار ساختمان بگیریم؟
اولین قدم در راه ساخت یک ساختمان، اخذ پروانه ساختمانی است. افراد مکلف‌اند که جهت اقدام به ساخت‌وساز و احداث آپارتمان، ابتدا این پروانه را دریافت کنند.

برای اخذ پروانه ساختمان، باید به شهرداری محلی که قرار است ساختمان ساخته شود مراجعه کنید.
درصورتی‌که درخواست پروانه، با ضوابط طرح تفصیلی همخوانی داشته باشد، پس از دریافت عوارض، پروانه ساختمانی صادر می‌شود.

پس‌ از آن شهرداری یک سال به متقاضی مهلت می‌دهد که به دفتر مهندسی رفته و با کمک مهندسان ناظر، اقدام به تهیه و تائید نقشه‌های اجرایی کند، سپس گواهی پروانه احداث بنا توسط شهرداری صادر شده و عملیات اجرایی ساخت‌وساز، با توجه به مدت اعتبار پروانه آغاز می‌شود. وکیل ملکی بایستی به تمام مراحل آن آگاهی داشته باشد.

پایان کار ساختمان

گواهی پایان کار ساختمان، سندی است که بر اساس تقاضای مالک یا وکیل قانونی وی، پس از اتمام عملیات ساختمانی، با توجه به عدم بدهی ساختمان به شهرداری و عدم خلاف بنا، توسط شهرداری صادر می‌شود و اتمام عملیات ساختمانی و انطباق بنای ساخته‌ شده با قوانین شهرسازی را تأیید می‌کند.

پس از پایان عملیات ساختمانی، درصورتی‌که خلافی یا بدهی نداشته باشید و شهرداری ساختمان را مورد تائید قرار دهد، شهرداری یا سازمان متولی امر، پایان عملیات ساختمانی را با ارائه مدرکی تحت عنوان “پایان کار” که یکی از مهم‌ترین مدارکی است که هر ساختمانی دارد و کاربری ملک در آن تعیین می‌شود، تائید می‌کند.

گواهی پایان کار بر اساس تقاضای مالک یا وکیل قانونی آن، پس از اختتام کلیه عملیات ساختمانی، توسط شهرداری و با توجه به شناسنامه فنی و ملکی ساختمان صادر می‌شود. گواهی پایان کار باید به تائید کلیه ناظران ساختمانی رسیده که پس از صدور شناسنامه فنی و ملکی توسط سازمان نظام‌ مهندسی در شهرداری صادر می‌گردد.

درصورتی‌که ملک ساخته‌ شده دارای تخلفات ساختمانی باشد، پرونده مربوطه به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ ارجاع می‌شود و اگر رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ مبنی بر جریمه باشد، مالک ملزم به پرداخت جریمه خواهد شد و در صورت پرداخت آن، عملیات تمدید پروانه ساخت یا اخذ گواهی پایان کار ساختمان مالک انجام می‌شود، اما در صورت عدم پرداخت جریمه، پرونده به کمیسیون تجدیدنظر ماده ۱۰۰ ارجاع و رأی تخریب از سوی کمیسیون صادر می‌شود.

عبور از سد دو کمیسیون بدوی و تجدیدنظر و پس‌ از آن اعتراض در دیوان عدالت اداری کار بسیار پیچیده و دشواری می‌باشد و ممکن است در صورت غفلت مالک، رأی به تخریب بنا و جریمه‌های سنگین داده شود، بنابراین عبور از این مراحل بدون استفاده از وکیل کمیسیون ماده 100 شهرداری غیرممکن به نظر می‌رسد.

الزام سازنده به اخذ پایان کار ساختمان

برای دریافت صدور پایان کار ساختمان، ابتدا باید تشکیل پرونده داد که مدارک آن شامل:

  • اصل و تصویر سند،
  • اصل شناسنامه،
  • پرداخت فیش عوارض نوسازی سال جاری
  • حضور مالک یا مالکان یا وکیل قانونی با وکالت‌نامه معتبر
  • گزارش روز مرحله‌ای توسط مهندس ناظر

که پس ‌از این مرحله، وارد کردن گزارش بازدید مهندس ناظر ضروری است تا وضع موجود ساختمان دقیقاً با میزان تخلفات گزارش شود و کروکی ملک ترسیم شود؛

بنابراین معمولاً اخذ پایان کار با سازنده می‌باشد.

در مواردی که پس از اتمام عملیات ساخت، متعهد به اخذ پایان کار (مالک یا سازنده) به تعهد خود عمل نکند و یا درصورتی‌که شهرداری به دلایل غیرموجه از صدور گواهی پایان کار خودداری کند، اشخاص ذی‌نفع می‌توانند دعوی الزام به اخذ پایان کار مطرح کنند.

دعوای الزام به اخذ پایان کار، مقدمه‌ای برای گرفتن صورت‌مجلس تفکیکی و الزام به تنظیم سند رسمی است و تا زمان صدور پایان کار، امکان اجرای این امور نمی‌باشد، اما با توجه به اینکه دعاوی الزام به اخذ پایان کار، صورت‌مجلس تفکیک و تنظیم سند رسمی، مرتبط به یکدیگر هستند، می‌توان همه‌ آن‌ها را ضمن یک دادخواست مطرح کرد.

نکات مهم

  1. درصورتی‌که یک واحد از آپارتمان به علت بدهی توقیف‌ شده باشد، همچنان امکان دریافت پایان کار وجود دارد.
  2. معمولاً پرداخت هزینه‌های مربوط به اخذ پایان کار، بر عهده سازنده می‌باشد ولی سازنده و مالک می‌توانند به نحو دیگری باهم توافق کنند.
  3. نخستین قدم برای ساخت یک ساختمان، اخذ پروانه ساختمانی است.
  4. در صورت عدم پرداخت جریمه مربوط به ماده ۱۰۰، حکم تخریب از سوی شهرداری به مالک ابلاغ می‌شود و ظرف ۲ ماه قلع بنا صورت می‌گیرد، در غیر این صورت شهرداری رأساً اقدام کرده و از مالک هزینه‌های آن را دریافت می‌کند.
  5. امکان فروش یکی از واحدها قبل از گرفتن گواهی پایان کار وجود دارد ولی باید مهلت مناسبی از جانب فروشنده برای تنظیم پایان کار و سند قید گردد تا برای مدت بیشتر از آن، ضرر و زیان در نظر گرفته شود.
  6. درصورتی‌که سازنده تعهدات قید شده در قرارداد را به هر نحوی انجام ندهد، مالک می‌تواند الزام وی را از طریق مراجع قضایی بخواهد و همچنین خسارت تأخیر در ایفای تعهد را هم مطالبه کند.
  7. در صورت عدم ایفای تعهد از سوی فروشنده، خریدار می‌تواند اگر چکی بابت ضمانت عدم اخذ پایان کار اخذ شده باشد، آن را برگشت زده و مطالبه ضرر و زیان کند. مهلت مقرر برای عدم ایفای تعهد همانی است که در قرارداد ذکر شده و در صورت عدم ذکر مهلت، باید به عرف مراجعه کرد.

مزایای اخذ پایان کار توسط وکیل متخصص ملکی

  1. عدم نیاز به حضور خریدار در دادگاه و طی مراحل رسیدگی
  2. کمتر شدن مدت‌ زمانی که فرد ملزم به اخذ پایان کار است
  3. در صورت رهن بودن ملک، وکیل می‌تواند از فروشنده فک رهن آن را بخواهد
  4. درصورتی‌که عدم تمایل فروشنده به گرفتن پایان کار، وکیل می‌تواند او را ملزم کرده و خسارات وارده را از وی مطالبه کند
  5. امکان مطالبه سریع خسارات پیش‌بینی‌ شده در قرارداد از فروشنده

وکلای پایه یک ما در دفتر حقوقی  وکلای ایران زمین آماده خدمات رسانی تخصصی ملکی به شما عزیزان می باشند.