مقدمه

کد رهگیری املاک شماره ای است که در هنگام انجام معاملات املاک یا حتی اجاره آن ها از طریق سامانه اسناد و املاک کشور صادر می شود. در سال های نه چندان دور در هنگام خرید و فروش ملک یا اجاره آن هیچ نیازی به دریافت کد رهگیری املاک وجود نداشت. به این ترتیب جهت خرید یک ملک یا اجاره آن، طرفین یک قرار داد یا به عبارتی قول نامه با یک دیگر نوشته و معامله را به انجام می رساندند. این قول نامه برخی موارد در حضور مشاوران املاک نوشته می شد. گاهی اوقات هم برای نپرداختن حق کمیسیون بنگاه ها، بین خود فروشنده و خریدار یا مستاجر و صاحب ملک نوشته می شد. در نهایت بیش تر این معاملات پس از مدتی با مشکل مواجه می شدند و مشاهده می شد که سر یکی از طرفین معامله کلاه رفته است. اما در حال حاضر، استعلام کد رهگیری املاک تا حد زیادی این مشکل را حل کرده است.

کد رهگیری املاک جهت ثبت انواع قراردادهای ملکی برای ساماندهی امور مسکن و جلوگیری از وقوع جرم و کلاهبرداری در این زمینه الزامی شده است. برای صادر کردن این کد یک سامانه استعلام کد رهگیری املاک طراحی و اجرا شده است. هر کدام از طرفین قرارداد در معامله یا اجاره ملک می توانند با استفاده از این کد خود، به صحت معامله پی ببرند. برای مثال دیگر چنین نیست که فردی زمینی را بخرد و بعدها متوجه شود که چندین نفر دیگر هم آن را خریده اند. چرا که با استفاده از کد رهگیری، امکان آگاهی از صحت معامله را دارند. البته سامانه دریافت کد رهگیری املاک تنها برای پیگیری معاملات نیست و جهت پیگیری کد اجاره نامه هم از ان استفاده می شود.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از سال 87، برای آگاهی از آمار دقیق معاملات ملکی و پیشگیری از تخلفات در بازار مسکن، سامانه هوشمندی را راه اندازی کرده است. افراد موظف هستند برای جلوگیری از تخلفات، معاملات ملکی خود را در سامانه هوشمند سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت نمایند.

در همین راستا، دفاتر مشاور املاک، وظیفه دارند تمامی قراردادهای ملکی را با جزئیات در این سامانه به ثبت برسانند.

مفادی که در قراردادهای دارای کد رهگیری ذکر می شود، شامل موارد زیر است:

  1. مشخصات طرفین قرارداد
  2. آدرس، پلاک ثبتی و کد پستی ملک
  3. مشخصات کامل ملک
  4. تاریخ قرارداد و تاریخ تحویل ملک
  5. مبالغ فروش، رهن و اجاره
  6. تاریخ مبالغ جابجا شده

در ادامه به طور کامل به قوانین مربوطه و ضرورت دریافت این کد می پردازیم. همچنین نحوه استعلام کد رهگیری املاک را هم بیان خواهیم کرد.

ملکبانان- مرکز تخصصی خدمات حقوقی املاک

کد رهگیری املاک چند رقمی است؟

بعد از اینکه مشاور املاک، معامله را در سامانه ثبت اسناد و املاک ثبت می کند، یک کد 13 رقمی برای خریدار و فروشنده پیامک می شود. اگر مورد معامله رهن یا اجاره باشد، کد رهگیری برای موجر و مستاجر پیامک زده می شود.

این کد رهگیری اعتبار معامله را تایید می کند. پس از ثبت کد رهگیری، قرارداد در سه نسخه چاپ می شود و به امضای طرفین می رسد. مهر دفتر مشاور املاک نیز در قرارداد زده می شود. یک نسخه از قرارداد برای دفتر مشاور املاک و دو نسخه دیگر به فروشنده و خریدار (یا موجر و مستاجر) داده می شود.

در قسمت بالای قراردادها، کد QR چاپ می شود. همچنین باید برچسب هولوگرام در جای مخصوص در قرارداد چاپی چسبانده شود.

چه دفاتر املاکی می توانند کد رهگیری ثبت کنند؟

دقت به این نکته در معاملات ملکی ضروری است که تنها دفاتر مشاور املاکی که دارای مجوز رسمی از اتحادیه مشاورین املاک هستند، می توانند قرارداد را با کد رهگیری ثبت کنند. لذا اگر می خواهید در معاملات ملکی، مشکلی برایتان پیش نیاید، حتما معاملات خود را در دفاتر مشاور املاک دارای جواز و کد رهگیری انجام دهید.

نحوه دریافت کد رهگیری املاک

اکنون بیش از یک دهه از موظف شدن همه افراد توسط سازمان اسناد و املاک کشور جهت ثبت معاملات و قرادادهای خود در سامانه آن و دریافت کد رهگیری املاک می گذرد. در حال حاضر دیگر کم تر معامله ای پیدا می شود که این مرحله را نگذراند. کد رهگیری املاک یک امنیت مناسب برای معاملات به همراه داشته و اعتبار آن ها را هم بالا می برد. با وجود مزایای مهم استعلام کد رهگیری املاک برای هر یک از طرفین، اما همان طور که گفتیم، دریافت این کد اجباری است. پس در هنگام انجام معامله یا انعقاد قرارداد اجاره، ضرورت دارد که نسبت به ثبت معامله در سامانه سازمان اسناد و املاک کشور و دریافت این کد اقدام شود. در واقع عمل نکردن به این موضوع علاوه بر این که می تواند باعث بی اعتبار شدن معامله شما گردیده و امکان وقوع جرائم را فراهم کند، یک تخلف هم برای شما محسوب می شود.

چگونه کد رهگیری املاک بگیریم؟

برای دریافت کد رهگیری ملک باید از طریق مشاورین املاک اقدام به دریافت کد رهگیری املاک نمایید. مشاورین املاک باید وارد سامانه دریافت و استعلام کد رهگیری املاک که در واقع همان سامانه ثبت معاملات و املاک کشور یعنی iranamlaak.ir است شوند و بعد از انجام عملیات مربوطه در این سامانه کد رهگیری ملک را در اختیار شما قرار دهند.

نحوه ورود به سامانه دریافت کد رهگیری املاک

همانطور که اشاره کردیم مشاورین املاک برای ورودبه سامانه دریافت کد رهگیری املاک باید وارد سایت iranamlaak.ir شده و گزینه «ورود به سامانه» را انتخاب نمایند.

سپس در صورتی که قبلا در این سامانه ثبت نام کرده اند با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه شده و اقدام به دریافت کد رهگیری ملک برای شما نمایند.و در صورتی که هنوز در سامانه دریافت کد رهگیری املاک ثبت نام نکرده اند نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام نمایند.

هزینه دریافت کد رهگیری املاک چقدر است

طبق اطلاعیه اتحادیه مشاورین املاک، دریافت کد رهگیری املاک هیچ هزینه ای ندارد و مشاورین املاک نباید برای ارائه کد رهگیری املاک هزینه ای را از طرفین معامله دریافت نمایند و هزینه ای که در هنگام ثبت قرارداد در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات دریافت می شود باید توسط خود مشاورین املاک پرداخت شود.

کد رهگیری املاک چیست و چطور میتوان انرا دریافت کرد|ملکبانان-وکیل فرشته محمدحسینی

حال که یک شناخت کلی نسبت به قوانین و الزامات دریافت کد رهگیری املاک به دست آورده و ضرورت دریافت این کد را می دانید، می خواهیم به بیان نحوه استعلام کد رهگیری املاک بپردازیم. در واقع این کار یکی از مهم ترین فواید این کد برای طرفین قرارداد محسوب می شود که با انجام مراحل زیر می توانید نسبت به انجام آن اقدام نمایید:

  • ۱ابتدا باید وارد سامانه ثبت معاملات و املاک کشور شوید. برای این کار آدرس اینترنتی این سامانه یعنی iranamlaak.ir را در مرورگر خود جست و جو کنید.
  • ۲ پس از بالا امدن نتایج، اولین سایت با همین آدرس را انتخاب نمایید.
  • ۳ وارد صفحه اصلی این سامانه خواهید شد؛ جهت استعلام کد رهگیری املاک باید از منو قسمت خدمات را انتخاب کرده و گزینه «استعلام کد رهگیری» در این بخش را کلیک کنید.
  • ۴صفحه جدیدی باز خواهد شد که کد ملی و کد رهگیری املاک را می خواهد. باید هر دو را به شکلی صحیح وارد کرده و بعد از قرار دادن عبارت امنیتی در کادر مربوطه، گزینه «جستجو» را بزنید
  • در صورتی که اطلاعات را صحیح وارد کرده باشید، یک نسخه از قرارداد نمایش داده شده و می توانید نسبت به پرینت آن اقدام کنید.

دریافت مشاوره

قبل از هر اقدامی درمورد معاملات ملکی با وکیل متخصص در امور املاک مشورت کنید.گروه وکلای ملکبانان با دارا بودن کادر متخصص و متبحر خود آماده همکاری و قبول وکالت در کلیه دعاوی ملکی هستند.ملکبانان یک مرکز تخصصی حقوق در حوزه املاک و مستغلات می باشد.در ملکبانان از گستره وسیع مباحث حقوقی، فقط بر روی مباحث حقوقی حوزه املاک و مستغلات متمرکز هستیم و به صورت تخصصی خدمات خود را ارائه می دهیم.
برای دریافت مشاوره با شماره های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید.